tirsdag den 20. oktober 2015

I dag er Knuds dag: Hans 12. digtbog DERFOR STÅR JEG FREM NU udkommer






























*

Gordiske knuder stiller sig åh, sig an    og nu den grusbunke

til Sisyfos   som han så lystigt får hældt ud over sig selv.

Stillehavet flyder sammen med sig selv.

Jeg vil osse.

Jeg slår knuden og hugger over. Jeg ville faktisk filme det

og sagde højt:



Jeg optager det.   Nej, glem det, der er ikke plads nok.

Jeg sætte min lid til lidt roulette. Det



holder sammen på det sprukne. Det skal det sgu.

SEKSEREN giver omspil, men er

muligvis en fejl.

Som en partikel udefra,

en guddommelig mangel på lys.



Jeg ved faktisk intet om engle.  (det er ikke en regibemærkning til nogen

film; der optages slet ikke her).



*


Kære ven, vi går videre fra sidst (du ved scene 2):



Petriskålen udtaler sig altså om jorden og deviationen. Om

min febrilitet.

Så må han sgu osse tage hele nervesystemet. Oliespildet. Min gæld.

Og hvorfra der vokser uheld i hjemmet. Højresvingsulykkerne

og hvad har vi.



Kun i en af skålene gror Undtagelsen.

(Pengene kan meget let være tabt).

Du godeste, nu er der er en herre, der udtaler sig,

ja, sætter nærmest sit liv ind på grundvandssøjle

og boblende tapeter.

Mere optimisme! Siger han sammenbidt gennem de hvide tænder.



Denne bandage fjerner al ømhed i fingrene. 

Og en lille raket med karameller, (mumler jeg).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar