fredag den 26. juni 2015

Godt så, godt så

Ruskomsnusksuppe spiser skestorken med sit besynderlige næb, det har vi ikke set før, det er vi ikke vant til. Det var min ven biologen Tjoke, ham med kødnæbbet, den muselignende, som fortalte mig om det, det med skestorkens kost. Og nu vi er ved ordet 'kost' og fjorden, vidste I så at ordet 'lim' i Limfjorden ikke er den slags lim vi brugte til fæstnelse af glansbilleder på papir i børnehaven o.lign.? Det er det ikke, det er det jeg er, ved at fortælle. 'Lim' er nordjysk for 'kalk', så Limfjorden er egentlig Kalkfjorden. Og en 'lime' er en kost, sådan en kost man kalker med. Og på nordjysk hedder at 'kaste op' eller 'brække sig', vomitere, at 'kåste', det lyder lidt ens, 'kost' og 'kåste', så derfor blev jeg også meget forvirret, første gang jeg i mine teenageår hørte det, da jeg havde overnattet hos en ven efter en vild teenagefest med megen druk og hor, blev spurgt af min vens mor, da jeg kom ud fra et længere besøg på toilettet, om jeg havde været ude at kåste. Og jeg troede hun mente om jeg havde været ude at feje, og jeg forstod ingenting, jeg havde jo blot fækaleret, skidt, lavet bruni banani, som man siger på italiensk. Verden er stor og vanskelig at holde styr på. Der er meget i den, og på mange måder, sæder og skikke og land fly, nej, vi må lige være lidt rummelige og inkluderende og forstå at integration går mindst to veje. Og nu tænker du nok på, hvad ruskomsnusksuppe er for noget. Det gør jeg også, og har ringet til min ven kokken Rasmus, men har tager ikke sin telefon, så vi må være tålmodige. Min næste afhandling kommer til at behandle emnet 'Alkymi i dagens Danmark', det er stadig i notefasen, den bedste og mest hemmelighedsfulde fase. Lidt ligesom når Månen næsten er blevet væk, men så er den der alligevel, dér, omme bag vandgranen, ja, det er den da også. Godt. Jeg vender tilbage. Jeg har hørt det bliver sommer i næste uge. Og hvad med regeringsdannelsen, hvor er den. Goodbye.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar