lørdag den 9. august 2014

TOURNESOL

jeg er ikke rigtig
sulten (men drikker
et glas vin). Aftensolen flimrer
i blade gennem hjernen og ned
på papiret og videre ud
ad disse krystallinske forbindelser, bred-
bånd, en verden 
af satelliter. Solsikken
i vindueskarmen har ikke rørt sig
en millimeter hele dagen, det er bare
mig, som så meget
andet, det kunne 
godt stoppe her

Et rækværk af endeløse
forbindelser, natten er ung, og vi har
meget at lære, jeg vil læse en bog
om dagen, det er min plan, hvad
skal man næsten gøre, jeg mener:
al den frihed vi har fået
tildelt, så meget ansvar for egen
færd på mark og vej, havet
ligger og ligner
sig selv, som også vi, og hvor
skal jeg sove i nat, har du tænkt
over det, lille mavse, lille pjevsedyr, arme
til højre og venstre, det nyeste
nye, lad os håbe, det var
en god idé, jeg fornemmer
en gekko som smiler, vores bedste ven dengang
der var så mange myg, og gekkoens mund
holdt aldrig fri, eller det gjorde den, hvad
ville vi selv have gjort, jeg mener: man
æder sig jo for fanden
ikke ihjel for andre end
sig selv, uhyggelige
mund, uhyggelige fingre
som deler sig, griber fat
på molekylært niveau, så mange bøger,
så få dage, lad os opfinde
en ny kalender, bedre 
musik, hvem gider forføres,
åh nej,
så hellere, hvad
som helst, bare
ikke det,


Ingen kommentarer:

Send en kommentar