mandag den 6. januar 2014

fra kladdeheftet

der er som præsten sagde til din brors begravelse / ikke et billede af et menneske men mange / fordelt mellem de mennesker som kendte ham / og billederne lever videre / og vi kan dele dem med hinanden og lade hver vores individuelle billede forandre sig / bevæge sig / og præsten sagde også at din bror fandtes i lyset / som strømmede ind gennem vinduerne på den der helt fantastisk smukke dag i april / helt metafysisk er det jo ikke for det er sandt / at vi efter døden bliver til partikler / som fx kan hvirvle rundt i luften i fx solskin / det er i gang allerede nu mens vi befinder os her / og smider døde hudceller ud i rummet / alt det støv på stole og borde i vindueskarme og på bøger / det var omkring den tid jeg første gang med lukkede øjne / på vej ind i søvnen / så min hjerne for mig ligge i en neongrøn og levende sø / med små vingede væsner flyvende omkring sig / mens den lynede og glimtede / og farver jeg aldrig før har set / har jeg nogensinde fortalt dig om den mand jeg mødte en dag i en af verdens største byer / som fortalte mig at han engang var draget ud junglen for at undersøge verdens stærkeste hallucinogen / han stødte på mange problemer / mange vilde indfødte som ville slå ham ihjel og koge ham til middag / men han var snedig og blev deres konge ved at vise dem sit lommeur / åbne det op og forklare at det var ham selv som havde lavet det / og alle de små fjedre og tandhjul og så videre var det som holdt universet i gang / han var ganske gal den mand jeg mødte / og som jeg nu fortæller om  / det tror jeg allerede du har fornemmet / du er ikke dum min ven / men en af de klogeste jeg kender / men tilbage til historien om manden i junglen / han stak hurtigt af fra de indfødte en lummer junglenat / og fandt den plante han søgte / eller det vil sige det var faktisk en svamp / som jo hverken er plante eller dyr / og som har mange køn / og i det hele taget er svær at få styr på / tilbage i sin hule i byen undersøgte han den grundigt / og opdagede at der var noget som ikke stemte / han fandt en molekylær undtagelsestilstand / en kemisk forbindelse som ikke findes i andre svampe / som denne særlige svamp er i familie med / men som åbenbart burde findes også i dem hvis ellers evolutionslæren holder stik / og det gør den / og det troede den gale mand også på / så han indtog svampen i stadigt større mængder for at finde ud af hvad det hele gik ud på / og jeg ved ikke om jeg skal tro på det han så fortalte / at han der langt inde i rusen mødte nisser og trolde og feer og talende rensdyr og alt det man hører om i myter og sagn/  ildsprudlende drager og kykloper / og dernæst begyndte en stemme at tale til ham / den udspurgte ham om hvem han var og hvad han hed og hvad han ellers gik og lavede / og han svarede og de havde en fin og venskabelig samtale / stemmen og ham / og jo det tror jeg såmænd nok på / at alt det skete i hans svamperus / det er mere det næste han sagde / nemlig at han nu var overbevist om at hvis der findes sådan noget som en udenjordisk intelligens / altså rumvæsner / som vil i kontakt med os / så ville de efter hans mening ikke ankomme i flyvende tallerkner eller lave sære tegn i kornmarker / for hvis de havde så overlegen en intelligens eller i det mindste så overlegen en teknisk kunden at de kunne rejse millioner af lysår for at lære os at kende / ville de være meget mere snedige end det / de ville forstå at et gennemgående træk blandt mennesker / er at de glade for at beruse sig / at det faktisk findes i centrum af de fleste religioners ritualer / og så ville de anbringe en overvågningsanordning i fx netop en berusende svamp / hvor de i ro og mag kunne tappe os for information / for hvor godt er det ikke lige tænkt / når den forhørte vendte tilbage til ædru tilstand / og fortalte om det som var sket ville alle jo bare sige / det er godt med dig min ven det lyder som et godt trip / der fik du vidst virkelig brændt nogle hjerneceller af / hvad skal man mene om sådan noget / han var en meget flink og venlig mand 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar