onsdag den 14. august 2013

Fra Oberst Lasses skriblerier:

Efterhånden bliver ens erindring om en vigtig tur jo udvisket. Ikke helt, men gradvist mere utydelig. Noget står selvfølgelig tilbage. Det er ikke altid til at vide på forhånd, hvad som vil stå tilbage, men noget vil. Noget som tilsyneladende gjorde stort indtryk. Formentlig fordi det har været særligt overrumplende, eller fordi det kan kobles med andre oplevelser, erfaringer, følelser, fornemmelser man har haft, eller senere får. Ja, for erindringer kan jo også pludselig dukke op efter mange år, associativt, dufte kan jo fx virke stærkt erindringsfremkaldende. Det kan minde lidt om fotografisk fremkaldervæske. En kemisk reaktion. Og erindringer er jo kemi. Protein og en elektrisk ladning. – Jeg har altid haft svært ved at skulle give slip på erindringer. Så jeg fotograferer sommetider manisk, ligesom jeg kaster mig ud i det ene ørkesløse skriveprojekt efter det andet. Det hele skal med. Det er dumt. Jeg ved ikke hvorfor det er sådan. Jeg ved jo godt at det er dumt. At påføre mig selv smerte på den måde. Måske er det simpelthen fordi jeg ikke husker særligt godt. Så jeg kompenserer. Og min lugtesans er jo faktisk heller ikke særligt god. Vi er vel angste for det vi ikke kan se, det som foregår i det tilsyneladende skjulte. Vi vil have noget håndfast: En erindring, et billede, et eller andet, vi fører dagbog. Hvorfor er det så vanskeligt bare at stole på, at hvis rejsen var særligt vigtig, så forsvinder den ikke, bare fordi nogle, eller de fleste, af erindringerne fra den forsvinder? Den er jo stadig i én som en kraft, en bevidsthedsudvidelse, eller hvad man skal kalde det. Men nej, vi vil have beviser. Og arkivet vokser ud over alle grænser og desperationen stiger eksponentielt. Jeg tror jeg har gjort mit liv unødvendigt bøvlet for mig selv, ved at identificere mig selv med dokumentationen af mit liv. Mennesket som arkiv over sig selv. Jaja, det er banalt altsammen, jeg skal hele tiden minde mig selv om det banale, konfrontere mig med det, husk nu du har to fødder og bind dine snørrebånd osv, tænderne skal børstes osv. osv.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar