tirsdag den 29. januar 2013

Varanasi Skyline + Facebooksnak




















  • Knud Steffen Nielsen er det en bette fowl, der sidder på tråden?
  • Lars Bo Nørgaard Jeg tror det er et bette stykke affald, der dingler fra liden tråd.
  • Knud Steffen Nielsen Det regnede jeg godt nok med, for jeg ku ikke finde det i noget fuglebog. Jeg brugte The great Indian Book on birds from India and Bangla Desh. Det er dog en dejligste bog.
  • Lars Bo Nørgaard Dejligt blødt papir den bog er trykt på, og så med så uendeligt mange sider, helt utælleligt. Alle indere modtager den i gave fra staten, ikke så længe og aldrig senere end 60 år efter fødslen. Man bærer den altid på sig til når naturen kalder, du ved, altså når numsen synger, som man siger i det skønne land sydøst for vores egne skønne strande og marker.
  • Knud Steffen Nielsen vidste du, L.Bo, at på indisk der kommer Varanasi af udtrykket hver-mand-sin-næse. Og hvis du siger det højt, så kan du godt høre det. Jeg kan ikke helt huske hvordan det mere startede.
  • Lars Bo Nørgaard Dygtigt, Knud. Men kun næsten. Det er den jyske krypto-etymologi, du der henviser til. Tjeleinterpretationen. Og den er osse interessant og har såmænd et par tilhængere eller tre ovre på Ganges' østlige bred (eneste hinduer som tilbeder svineguden Pinghu. Men det er en anden historie, som jeg ikke vil bruge plads på her). Problemet med din version er, at selvom den indeholder noget sandhed i sig, er det en udvandet, platonisk skyggehuleshowversion. Den sande er som følger: Byen Varanasi ligger mellem de to floder Varana og Asi, som har deres udløb i Ganges her. Varana betyder Afværgeren, Asi betyder Sværdet. Sådan. Det som sværdet skal afværge er selvfølgelig illusion, fejlagtig viden, dårskab. I hinduistisk fysiologisk mystik er dette sted placeret hvor øjenbrynene og næseroden mødes (det er her din tolkning har sit udspring). Det er det tredje øje. Visdommens øje. Lyset. Derfor hed Varanasi osse i gamle, skønne tider Kashi, som betyder Den Lysende (og ifølge din skole: Den Fede Tegnebog, og yes, Pinghu og Kashi er ad helt tåbelig krinkelkroge etymologisk forbundne).

2 kommentarer:


  1. let for dig at sige, knud, som er nummer 2 i hele verden til dialogue efter mig. tænk lidt på dem som er nummer 1.000.000 eller endnu mindre end det. verden bliver aldrig rigtig god, hvis du blir ved på den måde. måske er jeg nødt til at snakke mest med nogle andre så.

    SvarSlet