onsdag den 19. september 2012

Sten indsamlet ved Raj Ghat, Varanasi. Arkæologer mener at Varanasi (dengang Kashi) er grundlagt hvor Raj Ghat nu ligger. Varanasi er hinduismens helligste by, dens Jerusalem, Mekka etc.






















Sådan som de kom til at indgå i værket Prima Materia (foto af Troels Emig):


















hellige moder Ganga faldet fra himlen til jorden ned gennem Shivas filtrede hår han som bærer måneseglet i håret han som med lukket tredje øje drømmer verden frem og når han åbner det lader verden gå under igen etcetera han danser på vores aske denne koglekirtelmand denne erindring om et evolutionært spring menneskets træden ind i sproget og dermed også ud af det fra da af placeret på kanten med vores tvivlende hænder uhyggelige fingre som vil gribe fat gribe fat i revl og krat samle en sten op fra strandbredden og smide den i nakken på det som brænder i vores øjne det uvelkomne det som ikke passer ind det kunne være os sommetider er det os det var det den dag var det os som fik en sten i nakken og vi luskede væk med vores pose fuld af grundsten prima materia rester af altings begyndelse fortsættelse evige gentagelse i konstante mutationer altid aldrig det samme om igen og senere under vores myggenet lokomotivernes melankolske sang hundenes territoriale koncert over hele byen dér ligger vi og sveder i hver vores kokon med kroppene fulde af malariamedicin og closed eye visuals jeg så min hjerne for mig transmutere til noget jeg ved ikke hvad changerende gennem hele regnbuespekteret farver endda jeg aldrig før havde set og aldrig siden flyde ud af ørerne næseborene gennem tårekanalerne danne små søer af gyldent lys hvad ved jeg kviksølv jeg er kviksølv brændstof til mit interstellare fartøj




Mere om udstillingen her: http://troelsemig.com/works/lines-of-ash-2011/
Mere om det Emig/Nørgaardske samarbejde her: http://emignoergaard.blogspot.dk/

Ingen kommentarer:

Send en kommentar