torsdag den 13. september 2012

Dagens udtalelse fra Dr. Kragelund (for hvem jeg er værge).

Kragelund vågner, sukker, tænder sig en smøg og går hen til vinduet, klædt i intet andet end lidt for store underbukser. Solen skinner. Så siger han:

"Jeg fornemmer (dramatisk pause) at mit efterår bliver lige lidt længere end andre menneskers."

Så går han tilbage i seng, falder i søvn igen.

(Jeg håber snart, at kunne bringe et fotografi af Kragelund. Men indtil videre har de billeder, jeg har taget af ham, været for utydelige.)

1 kommentar:

  1. Kragelund og jeg mødtes nogle få gange. Vi møtes de der tre gang med hver vores båndoptager for at optage naturens lyde. En fugl hist, en hjort pist, vindens pust i trætoppene. Vi gik stille sammen uden at lyd fra vores læber kom derfra. Bagefter mødtes vi så på den lille kro i nærheden og fik så et krus øl, og derpå åbnede vi vores båndoptagere og aflyttede naturen, kan man sige. Dér en gærdesmutte, sagde han. Yes, kunne jeg fastslå. Jeg sendte så lyden af en hjort i brunst, kan man vist roligt sige...og så kom hans svar: Det er en grævling. Og dér måtte jeg gå med så en kort hilsen til hans kone og til de to sønner ud af kroens halvdør, hvor begge grønmalede dele af døren var lukket op. Båndoptageren i mine hænder, hjem til mig selv, hvor jeg så kunne arbejde stille og roligt med at stille lydene op i skemaer, bare en sektion med hjortelyde. Sika i brunst. Sika, drægtig, ca 14 mdr. Eller tres sider med:Ræveunge, forladt af moderen (det var som gråd),Træerne og vinden: en poppel, næsten udgået, 30 m høj, 60 år, vinden, styrke x på skalaen. Og nogle unge mennesker i deres sansers ubændige vold havde skrevet (med kraftig kniv) ja skåret et stor hjerte med bogstaverne J og I knyttet sammen. Men det er hjerteløst dumt. Lyden derfra kunne jeg naturligvis ikke optage, men jeg noterede glædesløst denne skamfering ja direkte pga elskov og ingen opdragelse eller hvad man nu skal sige. Hver gang jeg ser et ungt forelsket par tænker jeg på om man kan tillade sig at advare mod dette ..uanset det finder sted i kåd leg.

    SvarSlet