fredag den 13. juli 2012

Slags radiodrama. Et par år gammelt. I samarbejde med Knud Steffen Nielsen. (Håber det er ok, Knud, at jeg publicerer her)


Ekfrase over billedet af den elskede (se vedhæftede foto). Udmøntet over få dage (fra 5. til 7.april) på det sociale netværk Facebook mellem to, der kendte afbillede. Det bliver en slags minder genoplevet direkte i erindringen i dette skærende modlys, hvor selv de reneste tanker viser en skiden underside, som kunne være fortiet og burde. Men hukommelsen ville det anderledes. Vi kunne have fortrængt det og således have levet i løgnens rige. Men hellere måtte øjnene trille ud af deres huler.
 


DREJEBOG OVER DAGENS PORTRÆT (se vedhæftede foto)
- et dramatisk scenisk forløb i monolog til radioteatret  

af

Knud Steffen Nielsen
og
Lars Bo Nørgaard





Vi kommer ind, hvor kortene er kommet på bordet ( regi: Der høres spektakel fra et gammelt lokomotiv og en nilfisk trækkes væk)

KSN:
Kære LBN. I anden forbindelse nævnte du Moster Mira. Håber aldrig mere at høre navnet. Hvad Tordenskjold var for Trondheim, det var hun i udpræget grad i det store frikvarter på Mulernes Fri- og legatskole den dag i 87, hvor hun nej...jeg kan ikke sige det her og ønsker ikke at berøre det mere...uha, uha....Hvis den kommer på film, nej det gør den jo heller ikke..
5. april kl. 21:14

LBN:
Kære Kisser (er det i orden, jeg kalder dig Kisser?), det står mig ikke helt klart om det så er ok at skrive 'Moster Mira'.
Nå: det vedhæftede foto er det første jeg har taget. Det var den yndige og osse blodige sommer 86 lige efter eftermiddagsfrugten, at hun havde indtaget sin daglige dosis hestepiller og var i sin syvende. Jeg skal love for at der så blev læst højt. Ikke et tørt øje i kravlegården. Meget ondt kan siges om Moster Mira, men tobak fik hun mig gjort glad for, til trods for mine lovlig puritane forældres råben og skrål. Dem husker jeg intet om. Mudret erindring om jeg tror det var mælk.
--- Og Kisser (er det ok?): den dag i 87 tvivler jeg på at noget filmselskab har budget til, så sov du blot som du har for vane. Men er du bekendt med de undergrundsfilm indspillet i Aalborg i start-90'erne som Mira havde hovedrollen i? - De såkaldte 'Havnekantsfilm'.
5. april kl. 22:09

KSN:
Det er jo netop filmene, jeg ser for mig igen og igen. Det er hele min skræks makronbund. Skal jeg til at gå rundt med- på det nærmeste- et mørklægningsgardin om øjne og øren. Der er snartsagt kun legionen tilbage. Kan man stadig være i sygekassen, hvis man lader sig indrullere? Må man tage sin violin med? Og hvad med onsdagslotto?
5. april kl. 22:26

LBN:
Gudfader Kisser (jeg går ud fra det er ok): nu må du komme videre. Jeg inviterer på bøf og burgonje og så ser vi de film og får snakket om det. Legionen: det er for tøser, Kisser.
5. april kl. 22:31

LBN:
jeg kan også godt lave salat til. og bage brød. jeg er også en god lytter. der er ikke det jeg ikke kan.
6. april kl. 05:47

KSN:
Jeg gider ikke, hvis OP og lille Ruth liige skal op og være med.
6. april kl. 07:25

LBN:
de er i afghanistan denne weekend.
6. april kl. 15:11

KSN:
jeg stiller i burka og betydeligt bedre humør.
6. april kl. 15:14

LBN:
Jeg har en 4-årig efteruddannelse i Psykoanalytisk Orienteret Psykoterapi, Klarskovgård, og en 3-årig efteruddannelse i Klinisk och Experimentell Hypnos, Lund. Jeg er gift, har tre børn og otte børnebørn.
6. april kl. 16:25

LBN:
kære knud, jeg har været væk. jeg aner virkelig ikke hvem det er der skriver under dække af mit navn. men jeg skal finde ud af det, og kølhale vedkommende. venligst lars bo (den ægte)
6. april kl. 20:34

KSN:
Nå, men jeg tænkte mht psykolgi.... jeg har en phd i dybvands-psyk.
og jeg vidste jeg ikke havde set dig der under nogen af i hvert fald vandmodulerne, så jeg ku selvfølgelig regne ud at det måtte en eller anden idiot, der skrev i dit navn, og samtidig var det så ubehjælpsomt, som jeg ved ikke hvad.
Uh, jeg bliver så rasende når jeg ude for den slags. Også på mit fags vegne. Det er jo ikke ligefrem for sjov, man ligger på 4o m vand og analyserer og gør ved. Nu er jeg i øvrigt gået på land og har fået mig en klinik ved fjorden og ikke i. Og efter en del brugser har haft fald i omsætningen har jeg haft en del uddelere på briksen. Det giver hyren. Om jeg så må sige. Nu håber jeg på et bare et lille fald i aktiekurserne, for så har jeg i den grad ikke brikse nok, kan jeg fortælle dig.
6. april kl. 21:07

LBN:
nejnej for fanden, hverken 40 m vand eller analyser er der noget som helst morsomt ved. jeg m... Vis mereå sige, at det overrasker mig at det lykkedes dig at gennemstå uddannelsen - jeg forsøgte selv dengang i sommeren 77 hvor det var så satans trendy med plasken rundt i langt mere end rimeligt var. så skulle vi alle være amphibier, jeg køber det ikke. vand er noget man drikker og så er den ikke så meget længere. jo, måske lidt: bilen skal da vaskes og sådan, men så også punktum. regn er jeg også i stigende grad kritisk overfor. men tillykke da med de bugnende brikse, jeg misunder dig ikke.
- angående idioten som misbrugte mit navn: det viser sig at det ikke er helt så enkelt som først antaget. den tager vi også lige pr. telefon. (og dog: er det sikkert nok? - vi kan jo mødes du-ved-nok-hvor).
6. april kl. 23:20

KSN:
Er det Bent R?...Du kan svare i kode, hvis det er. Jeg tænkte osse på Ribe og så videre til Flæske, men han er faktisk endnu dummere, end ham der har skrevet det der så ud som dig, men som jeg godt vidste at det ku ikke passe. Så Flæske er det ikke.
Og du siger det er mere kompliceret end som så: Prøver at du få mig til at vakle mellem Ribe Koldsnotten og Flæske, og så er det dig der alligevel fører pennen? Ok. ok.
6. april kl. 23:25

KSN:
Svar ret hurtigt, om det er Flæske, for så bestiller jeg køllekvartetten i dette akkurate øjeblik. (Hvis ikke de sidder i Kragskov pt). Og så er der selvfølgelig tre gange Erik. Så ska vi ud at motionere.
6. april kl. 23:31

LBN:
undskyld mig knud, men er du fuld, er du sikker på at du er kommet op af den fjord overhovedet. jeg kan afkræfte at der er tale om hverken bent r, ribe eller flæske (for fanden, at du i det hele taget nævner ham, så vidt jeg ved har han ikke noget der minder om et sprog overhovedet). med at det er mere kompliceret end som så, mente jeg blot de rent fysiske problemer i forhold til kølhalingen. jeg ved hvem det er, kan ikke nævne det her, vi må være to ved pågribelse + afstraffelse, og vigtigst: vi må lægge en grundig plan, inden vi skrider til værks.
- men fuck det, nu kan det være ligemeget.
6. april kl. 23:31

KSN:
der var engang jeg troede at fuck var fck´s ungdomsafdeling.
6. april kl. 23:34


LBN:
såså. min seneste besked var til din forrige, det går stærkt dether. bank bare flæske, jeg bryder mig ikke om ham. og ok, hvis vi handler virkelig hurtigt, og det kan 3 x erik jo, så kan vi også få fat i plottets skurk: Inger the Kadang.
6. april kl. 23:34

LBN:
jeg gentager: det går virkelig stærkt dether. tag bare fuck med også. jo flere jo bedre.
6. april kl. 23:35

LBN:
pip og pølle kommer også. så går vi i byen bagefter.
6. april kl. 23:36

KSN:
Hun ligger med Koldbrand. Ja ikke sygdommen men med Hans Kold, som ellers var helt holdt op med alting.
6. april kl. 23:36

LBN:
ok. antitank-drengene har ordnet situationen. alt som det skal være. hul i jorden. - beklager at der gik blå briller i den for mig en overgang dér. du har jo sagt det så mange gange før, knud: skyd, lars bo, bare fucking skyd, drop alt det tænkepis. du har ret, knud, du har ret.
6. april kl. 23:41

KSN
var faktisk gået i seng og vidste at noget var undervejs. Men alligevel ikke igen dit tænkepis. Tænkepis. Lars. Og Hincapie. Hvad fører det nu til. Lars, mentalt set hænger du fast i Mont Ventoux. Du ku godt nærme dig noget Mogens Ellegaard, hvis bare du koblede dit gode hovede fra bare engang i mellem.
Lars, dit navn er Mensa. Men dine hænder er som våde franskbrød.
6. april kl. 23:50

LBN:
min kæreste kæreste forsøgte at tælle mine myoser: hun måtte gå i seng med auratisk migræne. jeg har læst et sted at man kan få indopereret en clips i hjernebarken, som skulle være befordrende for bl.a. accordeonspil. måske forsøger jeg mig så med det.
- og inden jeg falder i søvn: det hele var en fejltagelse: det var slet ikke Kadang-Inger som havde udgivet sig for mig; det var blot katten som havde taget sig en tur henover tastaturet. nåja. sådan kan det gå. storm i et glas tis, som Bivver altid sagde, han var så fin på den.
7. april kl. 02:28

(regi: en kirkeugle høres tude i det fjerne, nilfisken trækkes ind igen, katte hvæser, tæppet går ned, lyden af krattende kattekløer)



-  FINIS  -

2 kommentarer:

  1. Alt i orden...måske den skal ha en tur i tumbleren sine steder.

    SvarSlet
  2. Jo. Der er da et sted eller to som kunne trænge til lidt strygejern og korssting og et lille plaster og sodavandsis.

    SvarSlet