tirsdag den 24. juli 2012

Hund og uendelighed (cirka)

























Note den 26. juli:
Er kommet i tanker om at hunden hed (hedder) Kali. Den boede (bor) på et lurvet hotel lidt uden for Avignon, hvor jeg opholdt mig for tre år siden med en exkæreste. Kali var lille og grim og gryntede fælt. Jeg blev gode venner med hende. Om aftenen kunne hun sidde og kigge længselsfuldt og gryntende på mig, indtil jeg gjorde tegn til at hun godt måtte komme. Så spænende hun hen til mig og sprang op på mit skød, og blev nusset. Hun sukkede og pruttede af fryd. Det lugtede forfærdeligt, og jeg var nødt til at sætte hende ned igen, så jeg kunne trække vejret. Kort efter forbarmede jeg mig altid. Sådan kunne det fortsætte i lang tid. Nu kommer jeg helt til at savne hende. Jeg håber hun har det godt. Forresten blev turen til Avignon stort set ødelagt af, at jeg havde en frygtelig tandpine. Da jeg kom hjem, fik jeg tanden trukket ud.

Kali er i øvrigt navnet på en hinduistisk gudinde. På Wikipedia kan man læse følgende om hende:

Den hinduistiske gudinde Kali er sort fordi hun suger negativitet og ondskab ud af de der tilbeder hende, og ikke fordi hun er gudinde for ondskab. Denne sidste misforståelse blev i høj grad fodret og spredt af de kristne missionære som mødte Kali kulten i Indien. Kali bærer en halskæde af afhuggede hoveder, som symboliserer ego'er, for Kali ødelægger ego'et i den søgende discipel, således at dennes sande Absolutte natur kan åbenbare sig. Kali har et skørt af afhuggede hænder om sin ellers nøgne krop. Hænderne symboliserer tilknytning, og Kali destruerer tilknytning til verdens Maya. "Kala" betyder tid på sanskrit, og "Kali" er den der ødelægger tid. Kali er gudinden der bringer den søgende til hans sande tidsløse Væren. Ligeledes er Kaligudindens frygtindgydende ansigt med den lange blodige tunge ikke et udtryk for ondskab, men for at hun er nådesløs i sin destruering af alt hvad der er falsk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar