torsdag den 19. juli 2012

Beklagelse

Er just kommet hjem fra forretningsrejse (har en sidebeskæftigelse som økonomisk rådgiver - denne gang var det den spanske stat som havde brug for gode råd og skulderklap. i øvrigt et dejligt land med god vin, mad og damer - bliver aldrig træt af den iberiske halvø, aldrig), og så opdager jeg, hvad der er foregået her på min blog i mellemtiden. Jeg beklager dybt og inderligt. Min ven El Rey (i virkeligheden hedder han Johan B.) havde fået lov til at blogge lidt for mig, mens jeg var væk. Jeg ser nu, at det var en fejltagelse. Aldrig har jeg da set magen til pjank og useriøsitet. Han havde sagt, at han blot ville lægge lidt postkort op om sin store rejse til København, så familien hjemme i Nordjylland kunne se, hvor godt det gik. Jeg havde forestillet mig lidt zoologisk have, lidt caffè latte og caféburger, og tænkte at det gik såmænd nok. Man er vel sine venners ven, og kan stå inde for dem. Johan og jeg har været venner siden folkeskolen i Vindblæs, men har ikke haft så meget kontakt de seneste godt ti år, da jeg var hurtig til at drage ud i verden, og det var Johan ikke. Han har haft lidt skiftende jobs og måske drukket lidt vel meget. Sådan kan det gå. Jeg er ikke fordømmende. For et par uger siden ringer Johan så pludselig til mig, og fortæller begejstret at han har fundet sit kald i livet, og spørger om han kan komme og bo hos mig i en uges tid, da han vil bosætte sig i Købehavn for at udleve sine drømme. Hvad de nærmere gik ud på, fik jeg ikke at vide - "Vent bare og se" sagde han med hemmelighedsfuld stemme. Det skulle så vise sig, at han havde fået den vildfarelse, at han skulle være danser. En eller anden ung nybagt studine havde på et diskotek sagt at Johan "dansede vildt lækkert", og så kørte fantasierne ellers derudaf for min gode ven. - Jeg er ked af at måtte udstille min ven på denne måde, men jeg er nødt til at tænke på mit publikum og såmænd også mit eget omdømme, og Johan er helt indforstået med dette (faktisk sidder han og kigger mig over skulderen, mens jeg skrive dette, og han nikker). - Johan og jeg har nu besluttet at han skal en tur i sanatorium (på min regning), for at få rette op på sit liv. Han tager af sted i morgen. Og vi har aftalt, at han godt må sende blogindlæg derfra, hvis de er godkendt af mig først. Så lad os håbe at vi trods alt ikke har hørt det sidste til Johan aka. El Rey. Jeg håber, kære publikum, at I har forståelse for situationen, og at I sammen med mig vil ønske Johan et godt og berigende ophold. Det var alt for nu. Bloggen vil snarest vende tilbage til sin sædvanlige saglige modus. Tak.

De venligste hilsner
Lars Bo og Johan.

1 kommentar:

  1. Tilføjelse: Lad jer ikke narre af, at det er et billede af mig, som Johan har brugt til El Rey-figuren. Naturen har ikke gjort sit arbejde alt for grundigt med Johans fysiognomi (man vælger ikke selv sine forældre), et faktum han stadig den dag i dag har svært ved at stå ved. Og så forstår man måske også hans handlinger så meget bedre. Jeg har ved selvsyn oplevet hvor hård skolegården var for ham. Og gymnastiksalen. For slet ikke at tale om omklædningsrummet. Og diskoteket behøver jeg vel ikke nævne (hvad man så skal mene om den unge studines udmelding, vil jeg lade være op til læseren at bedømme).

    SvarSlet